Kilpailussa - yleisohjeet kisapaikalla toimimiseen

      
      1.     Saavu ajoissa kilpailupaikalle (vähintään tunti ennen oman lajin alkua - kts seur kohta).  

2.     Varmista osanottosi kilpailukansliassa
- Juoksu- ja kenttälajien osanoton varmistus tulee tehdä yleensä ennen kilpailua (1h ennen lajia)
- juoksuissa useimmin, sillä niissä jaetaan kilpailunumero(t)
- Varmista että saat tarvittaessa riittävästi hakaneuloja numeron kiinnitykseen
- Viesteissä sarjavastaava (sovittu huoltaja) huolehtii viestijoukkueen vahvistamisesta

3.     Tarkista mahdolliset aikataulun muutokset ja kuuntele kenttäkuulutuksia
- aikataulu voi muuttua, suorituspaikka voi muuttua esim etusuoralta takasuoralle

      4.     Kokoontuminen
             
- Seuran kokoontumispaikka (yleisurheilukentällä) on loppusuoralla 58m kohdalla
              - Paikalla yleensä seuran lippuja, urheilijoita ja valmentajia KU-58:n väreissä

5.     Alkuverryttely 30 - 50 min ennen oman lajisi alkua
- pienemmät lämpiävät nopeasti - isommat tarvitsevat enemmän aikaa
- hyvään verryttelyyn kuuluu mm. kevyttä juoksua (10min), lajinomaisia verryttelyliikkeitä:
  mm. polvennostojuoksua, pakarajuoksua, kuopasukävelyä, saksijuoksua,
  vuorohyppelyitä. (4-6kpl), juoksupyrähdyksiä (3-4x40m), kevyttä venyttelyä (10s/liike)
- kenttälajeissa on hyvä jos pääsee tekemään esim korkeushyppysuorituksia tai kuulantyöntöjä
  oikealle suorituspaikalle. Jos kuitenkin suorituspaikka on edellisen kilpailun käytössä, tällöin
  täytyy olla luova ja tehdä näitä suorituksia ilman kuulaa tai korkeutta vain vauhdin ja ponnistuksen
  osalta jossain syrjässä
- kun olet lämmitellyt, pue kerros lämmintä vaatetta päälle ettei lämpö karkaa
- muista nauttia hieman nestettä (esim. 1,5dl/45min)

6.      Mene suorituspaikalle ajoissa
- n. 10 - 20 min ennen lajisi alkua (riippuen lajista)
- suorituspaikalla on nimenhuuto, jolloin sinua kutsutaan yleensä suoritusjärjestyksessä.
  On hyvä muistaa onko oma vuoro kierroksen alussa vai lopussa ja kuka on ennen, jotta
  valmistautuminen ja vaatteiden vähentäminen sujuu kiireettä.
- hyppylajeissa askelmerkkien ottamiseen on varattu aikaa ennen kisan alkua
- hyppy- ja heittolajeissa lämmittelysuoritukset tapahtuvat ennen kisan alkua
- juoksulajeissa jokaisen lähdön jälkeen seuraavalla lähdöllä on aikaa tehdä muutama spurtti
  ja säätää tarvittaessa lähtötelineet/hetki aikaa valmistautua omaan lähtöön

7.     Loppuverryttely ja venyttelyt
- Kevyttä hölkkää 10-20min ja lyhyet 15s venytykset
- Huolella tehty loppuverryttely nopeuttaa palautumista ja ennaltaehkäisee loukkaantumisia

8.      Palkintojen jako ja tulokset
- Kisasta ja kisajärjestäjästä riippuen tulokset tulevat yleensä 15 - 60 min lajin päättymisen jälkeen. Samoin palkintojen jako 30 - 90 min kisan jälkeen

9.     Peseytyminen kisan jälkeen
- Käy suihkussa tai vaihda vähintään kuivat ja lämpimät vaatteet päälle

Yleisiä ohjeita:

- Varaudu vaihtelevaan säähän. Kassissa on hyvä olla tuulipuku, kuivat sukat ja aurinkorasvaa

- Kannusta ja tervehdi oman seuran jäseniä. Myös muiden seurojen urheilijoita saa kannustaa

- Kysy jos et tiedä: valmentajat, ohjaajat ja vanhemmat auttavat

- Palauta kilpailunumero kisan jälkeen kilpailukansliaan

- Ota mukaan eväitä, juomaa ja lämmintä vaatetta kisan jälkeen

- Janojuoma on vesi, lämpimällä säällä kannattaa veden lisäksi juoda mietoa urheilujuomaa tai mehua. Karkit, sipsit ja limut nautitaan kisojen jälkeen

- Varmista seuran jäsenyys ja lisenssiasiat seuran nuorisopäälliköltä. Jos nimi ei löydy kilpailukalenteri.fi –sivulta, niin ota yhteyttä: nuoriso.ku-58@elisanet.fi

Lisätietoja:
Toni Piispa, nuorisopäällikkö
puh: 045 1600541
e-mail: nuoriso-ku-58@elisanet.fi