Kenttäurheilijat-58 ry. on Suomen ensimmäinen Parhaan Palvelun Urheiluseura!

3.11.2017

Kenttäurheilijat-58 ry. on Sinettiseura eli suomalaisen lasten ja nuorten urheilun laatuseura. Viime keväänä seuran toiminta päätettiin viedä uudelle tasolle. Tavoitteeksi asetettiin – ensimmäisenä Suomessa - pääsy Parhaan Palvelun Urheiluseuraksi tarjoamalla seuran johtokunnalle, toimihenkilöille, ohjaajille ja valmentajille mahdollisuus suorittaa Asiakaspalvelupassi verkkokoulutuksena. Tavoite toteutui syksyllä!

Asiakaspalvelupassikoulutuksen järjestää Suomen Asiakaspalvelusertifiointi Oy. Koulutus toteutettiin verkko-opiskeluna niin, että  jokainen sai omat tunnukset, joilla pääsi koulutuksen suorittamaan itsenäisesti netissä oman aikataulunsa mukaisesti.

Koulutuksessa on kolme ydinsisältöä: miksi hyvä asiakaspalvelu on niin tärkeä asia, miten asiakas kohdataan ja millaista hyvä asiakaspalvelu on eri kanavissa. Suorittaja sai todistukseksi pankkikortin kokoisen Asiakaspalvelupassin.

”Kilpailemme asiakkaidemme vapaa-ajasta. Me emme halua hukata yhtään asiakasta siksi, ettemme osaa palvella häntä oikein. Asiakaspalvelupassista on toivottavasti lisäksi erityisesti nuorille seuramme jäsenille hyötyä myös muussa työelämässä,” toteaa Kenttäurheilijoiden puheenjohtaja Harri Mannermaa.

Toivottavasti Kenttäurheilijoiden esimerkki innostaa muitakin seuroja panostamaan hyvään asiakaspalveluun. Asiakaspalvelupassi on kuin autokoulun teoriakoe. Se ei tee kenestäkään hyvää kuskia, mutta varmistaa, että suorittaja tietää liikenteen lainalaisuudet ja pystyy kehittymään hyväksi kuskiksi. Asiakaspalvelupassikaan ei tee kenestäkään automaattisesti hyvää asiakaspalvelijaa, mutta varmistaa, että suorittaja tietää, miten hyvän asiakaspalvelijan tulisi toimia. Tätä koulutusta eivät Kenttäurheilijoissa suorittaneet vain palkalliset työntekijät vaan myös asiakkaiden kanssa tekemisissä olevat seuratoimijat ja vapaaehtoiset. Tämä on koko asian ydin,” kertoo koulutuksesta vastaava Mikä Säilä Suomen Asiakaspalvelusertifiointi Oy:stä.
 
Kenttäurheilijoiden ensimmäisen Asiakaspalvelupassin suorittanut johtokunnan jäsen, varapuheenjohtaja Janne Piispanen kertoo saaneensa uusia näkökulmia seuratyöhön. Koulutus sai myös tarkemmin pohtimaan, miten vapaa-ajan toiminnassa voi soveltaa yritysmaailmasta tuttuja käytäntöjä. ”Seuran laatu näkyy siinä, miten toimimme päivittäin, kun tapaamme lapsia, nuoria ja heidän vanhempiaan sekä muita seuran jäseniä. Ihmisten kohtaamisestahan tässä on lopulta kysymys, ” hän toteaa.